Bestaan onverhoorde gebeden ?

Standaard

categorie : religie

 

Het-onverhoorde-gebed-scientias.nl_-1508x706_c

 

Gebeden die niet gehoord worden

Heb jij te maken met onverhoorde gebeden? Wil God maar niet luisteren naar je wanhopige smeekbeden om genezing, je financiële situatie of broodnodige bescherming? We raken allemaal geïrriteerd als onze beste pogingen om te communiceren een onbevredigende reactie tot gevolg hebben, of nog erger: helemaal geen reactie.

We denken: “Heb je mijn bericht wel ooit gehad?” Zo denken we ook dat God onze gebeden heeft afgewezen, als we geen onmiddellijke, tastbare resultaten kunnen waarnemen. In Jakobus 5:13-16 worden we aangespoord om oprecht te bidden met de belofte dat dit “zijn uitwerking niet mist”. Waarom zou God het belang van gebeden benadrukken en er vervolgens voor kiezen om niet met een vreugdevol antwoord te reageren?

Wanneer God gebeden verhoort, dan reageert Hij eerst op onze houding, precies zoals een ouder op een geliefd kind reageert (Psalm 103:13-14). De gewenste resultaten van onze gebeden worden regelmatig beïnvloed door onze kinderachtige daden en houdingen. Hier enkele factoren die God belemmeren om onze gebeden te verhoren:

Het niet willen vergeven van anderen (Marcus 11:24-25),

24 Wat je in het gebed ook vraagt, je krijgt het als je gelooft dat je het al ontvangen hebt. 25 Wanneer je staat te bidden en je hebt iets tegen iemand, moet je het hem vergeven. Dan zal je hemelse Vader ook jou vergeven wat jij verkeerd hebt gedaan.

zelfzuchtigheid (Spreuken 21:13),

13 Wie zijn oren dichtstopt voor het hulpgeroep van de armen, wordt zelf ook niet verhoord, wanneer hij om hulp roept.

twijfel (Matteüs 21:18-22),

  1. En des morgens vroeg, als Hij wederkeerde naar de stad, hongerde Hem.
  2. En ziende, een vijgeboom aan den weg, ging Hij naar hem toe, en vond niets aan denzelven, dan alleenlijk bladeren; en zeide tot hem: Uit u worde geen vrucht meer in der eeuwigheid! En de vijgeboom verdorde terstond.
  3. En de discipelen, dat ziende, verwonderden zich, zeggende: Hoe is de vijgeboom zo terstond verdord?
  4. Doch Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij geloof hadt, en niet twijfeldet, gij zoudt niet alleenlijk doen, hetgeen den vijgeboom is geschied; maar indien gij ook tot dezen berg zeidet: Word opgeheven en in de zee geworpen! het zou geschieden.
  5. En al wat gij zult begeren in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen.

 

9694792

hebzucht (Jakobus 4:2-3),

2 jullie willen van alles, maar jullie hebben niets. Jullie haten elkaar en zijn jaloers op elkaar, maar krijgen nog steeds niet wat jullie willen hebben. Jullie doen vreselijk je best om van alles te bereiken. Maar jullie bereiken niets, omdat jullie niet bidden.

3 Of jullie bidden misschien wel, maar dan krijgen jullie het niet omdat jullie verkeerd bidden. De reden dat jullie om iets bidden is namelijk verkeerd: jullie denken alleen maar aan jezelf.

hoogmoed (2 Kronieken 7:14-15) en

14 en mijn volk zich vernedert en bidt, Mij weer zoekt en breekt met zijn zondige praktijken, dan zal Ik vanuit de hemel luisteren, zijn zonden vergeven en het land weer gezond maken. 15-16 Ik zal aandachtig luisteren naar elk gebed dat wordt uitgesproken op deze plaats die Ik heb uitgekozen en afgezonderd als mijn eeuwige woonplaats, mijn ogen en mijn hart zullen daar voor altijd zijn.

koppigheid (Zacharia 7:11-13)

11 Maar zij weigerden op te merken, en togen hun schouder terug, en zij verzwaarden hun oren, opdat zij niet hoorden.

12 En zij maakten hun hart als een diamant, opdat zij niet hoorden de wet en de woorden, die de Heere der heirscharen zond in Zijn Geest, door den dienst der vorige profeten, waaruit ontstaan is een grote toorn van den Heere der heirscharen.

13 Daarom is het geschied, gelijk als Hij geroepen had, doch zij niet gehoord hebben, alzo riepen zij ook, maar Ik hoorde niet, zegt de Heere der heirscharen;

 Onverwachte antwoorden

Een gebed is niet zomaar een vluchtig éénrichtingsgesprek. Het is geen verzekeringspolis die garant staat voor een leven zonder pijn en moeilijkheden. Een gebed is een actieve erkenning van God als de bron van alle macht en van ons vertrouwen dat Zijn antwoorden, verwacht of onverwacht, grotere doelen zullen bereiken (Jesaja 46:9-10; 64:4).

Jesaja 46:9-10 : 

En vergeet ook niet hoe vaak Ik u overduidelijk heb verteld wat in de toekomst ging gebeuren. Want Ik ben God, Ik alleen, en er bestaat geen ander zoals Ik. 10 Ik verkondig u van het begin af aan de afloop van wat er gebeuren gaat. Wat Ik heb bepaald, zal gebeuren zoals Ik heb besloten.

jesaja 64:4 :

Want wat niemand ooit heeft gezien of gehoord en wat niemand ooit heeft bedacht, dat heeft God allemaal klaar voor hen die op Hem wachten.

 De antwoorden begrijpen

Soms zal God onze wanhopige gebeden met “NEE” beantwoorden. We moeten ons niet laten ontmoedigen door een onverwacht resultaat of door een uitstel van onze wensen.

Wat is Gods werkelijke doel wanneer Hij onze gebeden verhoort (Johannes 14:13)?

13 Wat u in mijn naam biddend vraagt, zal Ik doen. Want daardoor zal blijken hoe groot en machtig de Vader in Mij is. 14 Als jullie Mij iets vragen in mijn naam, zal Ik het doen

Wat wil God door middel van gebeden in ons volbrengen (Johannes 16:23–24)?

23 Als het zover is, hoeven jullie Mij niets meer te vragen. Luister goed, Ik zeg dat jullie dan alles rechtstreeks aan de Vader kunnen vragen en Hij zal het jullie geven in mijn naam. 24 Tot nu toe hebben jullie nog niet in mijn naam gebeden. Bid en jullie zullen ontvangen. Dat zal jullie grote vreugde geven.

God wil dat wij elke behoefte aan Hem voorleggen, omdat Hij volgens Zijn aard en Zijn wil antwoordt met ja of neen. God zal verzoeken nooit inwilligen, als die tegen Zijn wil ingaan. Hoewel een positief antwoord ons gewoonlijk gelukkig maakt, heeft God ons nooit geluk beloofd.

Geluk is gebaseerd op omstandigheden. God wil dat we eeuwige vreugde hebben, vooral wanneer Hij antwoordt: “Nee, ik zal dat volgens Mijn eigen tijdschema doen, niet het jouwe. Nee, ik zal Mijn glorie openbaren.”

In Lucas 22:41-44 werd Jezus gekweld door de gebeurtenissen die tot Zijn dood zouden leiden. In Zijn vurige gebed was het Zijn grootste verlangen om Gods wil voorop te stellen, niet Zijn eigen lijden en pijn (Hebreeën 12:2). Wanneer wij onophoudelijk bidden (1 Tessalonicenzen 5:16-18), dan zal God altijd reageren, en elk antwoord brengt vreugde.

(1 Tessalonicenzen 5:16-18) :

16 Wees ook altijd blij.

17 Bid onophoudelijk.

3d-gouden-pijl-5271528

preview en aankoop boek “De Openbaring “: 

http://nl.blurb.com/books/5378870?ce=blurb_ew&utm_source=widget

 

John Astria

John Astria

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s