De weg van mystieke wijsheid

Standaard

categorie : Hildegard von Bingen

 

hildegard von bingen

 

In haar boek Scivias maakt Hildegard von Bingen duidelijk dat men niet zomaar in de
mystieke wijsheid kan worden ingewijd, maar dat daar een rijpingsweg aan voorafgaat die stap
voor stap moet worden afgelegd. Zij hoort Gods stem de volgende woorden zeggen:

 

 

HET GEESTELIJKE KOMT NIET VANZELF:

‘Velen willen een spel met Mij spelen. Zonder enige inspanning van hun ziel en hun verstand
willen ze tot Mij naderen. Zij staan er niet bij stil dat ze Mij eerst moeten aanroepen, zich
moeten bezinnen op wat hun lichaam vraagt. Zij willen Mij alleen maar in bezit nemen. Als
iemand die uit een diepe slaap ontwaakt, storten ze zich naar eigen goeddunken, in een
plotselinge, misleidende opwelling op de weg van de heiligheid. 
Zij willen gemak: God moet hun dienaar zijn, en al hun wensen vervullen. Aan dergelijke
aanmatiging verleen Ik geen genade. Ik wil niet zaaien in de lege akker van een mens die zo
zelfingenomen zoekt zich met Mij te verenigen, als een vreemdeling die Mij niet kent. 
Mens, waarom heb je de akker van je ziel niet geïnspecteerd, en het onkruid, de doornen
en de distels uitgerukt?
Je had Mij moeten aanroepen, en jezelf moeten onderzoeken, voordat je zonder zelfkennis,
als een beschonkene en waanzinnige tot Mij kwam, want zonder mijn hulp ben je niet in staat
een lichtend werk te volbrengen. Wanneer je Mij zo onbezonnen, als in de slaap, hebt gezocht,
zul je door verveling worden aangegrepen. 

 

 

WAT DE GEESTELIJKE WEG KAN GEVEN:

Waartoe ben je met Mij in staat? De stralendste werken, die feller stralen dan de glans van
de zon en zoeter zijn dan honing en melk voor wie ernaar verlangt. 
Wees volhardend in je zoeken naar Mij en ik zal je helpen. Ik zal rozen en lelies en
andere welriekende kruiden der deugd in je akker zaaien. En ik zal hem voortdurend
bevochtigen door de inspiratie van de Heilige Geest.
Ik wil Mij met jou verenigen en jouw pijn delen. Jouw schepper heeft je de beste schat
gegeven, een levende schat: je verstand. 
Vervuld van de troost van de Heilige Geest zul je in wijsheid onderscheiden wat goed is, en
nog grotere werken volbrengen. Met een fel brandende liefde zul je je Vader verheerlijken, die
je dit alles in zijn goedheid heeft gegeven.’

 

 

VOORBEELD OVER DE ‘(ON)DEUGDEN’: ONGEHOORZAAMHEID – GEHOORZAAMHEID

Ook in de tijd van Hildegard was er kennelijk sprake van aanvechting van het geloof en
onzekerheid, zoals blijkt uit de volgende dialoog in haar boek ‘Liber Vitae Meritorum’:
De Ongehoorzame (‘Inobedientia’) zegt daarin:
“Wij zijn de rechtmatige filosofen en wij zijn wijzer dan alle anderen. Zo veel meesters
hebben  ons voorschriften opgelegd naar hun eigen goeddunken; moeten wij handelen naar
hun wil? Wat een onzin. Wat ik mijzelf voorschrijf, daarvan weet ik precies wat ik eraan
heb en welk nut het heeft. Ik moet datgene doen wat ik kan zien en bevatten en waarvan
ik het nut inzie’.
Ook het Ongeloof (‘Infidelitas’) spreekt zich op een dergelijke wijze uit:
‘Ik ken geen ander leven dan dit hier wat ik kan zien, voelen en begrijpen.  Hoe ik
verder ook zoek en speur, en wat ik ook te zien, te horen en te weten kom, ik vind geen andere
werkelijkheid. Alleen dat wat ik zie, dat weet ik’
Het valt niet mee een dergelijke opvatting te weerleggen, men kan hoogstens proberen de
eenzijdigheid van deze zienswijze aan te tonen.

 

Zo zegt de Gehoorzaamheid (‘Obedientia’) :

‘Ik weerklink als een citer op het bevel van zijn Woord.  Ik streef niets na dan
wat van God komt, daar ik van Hem uitging. Uit Hem ben ik gegroeid en ik wil geen andere
God’.

Ook het Geloof ( ‘Fides’) probeert niet de ongelovige van zijn opvatting af te brengen; zij
verweert zich alleen tegen het gerationaliseer, en bekent dat zij ‘een spiegel van God’ zou
willen zijn.

 

afbeelding-6

Oproep tot geloof

Pasteltekening van John Astria

DE JUISTE MAAT

Hildegard is zeer sceptisch over de uitwassen van ascese, waarbij mensen door een verkeerd
opgevatte vroomheid hun lichaam tiranniseren:

‘De mateloosheid van deze houding leidt hem (de mens) vervolgens tot het onverdraaglijke,
en voert de onthouding in hem op tot in het overdrevene, zodat hij zich dan in zijn
mateloosheid ook geoorloofde dingen onthoudt en tenslotte ook een afkeer van andere
deugden krijgt.
In de waan dat hij terugkeert tot de gerechtigheid en dat hij overloopt van nauwgezetheid,
zet hij voor zichzelf de valstrik van de vermoeidheid, omdat hij met een dergelijke
buitensporige onthouding de breekbaarheid van de moed en de achtzaamheid negeert.
Tenslotte twijfelt hij eraan of hij zich noch wel staande kan houden, en loopt zo in de valkuil
van de vertwijfeling’.

 

 

LOFZANG OP HET JUISTE EVENWICHT

‘O hoe heerlijk is de Godheid, die, terwijl Zij schept en werkt door haar schepselen, zelf haar
werkelijkheid openbaart!
Als de mens zijn vlees met mate voedt, is ook zijn gedrag vrolijk en aangenaam.
Wanneer hij er echter op los leeft in schranspartijen en drankgelagen, dan legt hij de kiem voor
elke schandelijke ondeugd.
Maar wie zijn lichaam door dwaze onthouding schaadt, loopt altijd met een nors gezicht
rond.
Hoe zou de liefde in jou kunnen wonen wanneer jij niets wilt weten van medelijden met de
ziekten van andere mensen?
Houd je tempel zorgvuldig op orde, zodat de groene levenskracht, waarmee jij God in liefde
omgeeft, geen schade lijdt, want God heeft jouw ziel intens lief.’

 

 

GOD IS OOK IN JE DAGELIJKSE BESLOMMERINGEN

Aan bisschop Eberhard van Salzburg, die bij haar om raad vraagt, omdat oververmoeid
raakt doordat er van alle kanten aan hem werd getrokken schrijft zij:

‘De lichte kanten van datgene wat u wilt, beschouwt u als een huisgenoot, maar de
schaduwzijde van de moeite van de wereld als een vreemdeling. Gij laat niet toe dat zij
samenkomen en daardoor is uw geest vaak vermoeid. Want ge ziet uw zoeken naar God en uw
inspanningen voor het volk niet als een eenheid.
En toch kunnen beide, zowel het hemelse als uw inzet voor het volk, gezien worden als één
deugd. Zo hing ook Christus het hemelse aan en was hij tegelijkertijd begaan met het volk’.

 

 

3d-gouden-pijl-5271528

 

voorpagina openbaring a4

 

preview en aankoop boek “De Openbaring “: 

http://nl.blurb.com/books/5378870?ce=blurb_ew&utm_source=widget

 

JOHN ASTRIA

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s